کــپــی رایت
مطالب بصورت اختصاصی معرفی و منتشر می شود، کپی برداری و انتشار آن در سایر سایت ها یا وبلاگ ها تنها و تنها با ذکر منبع مجاز خواهد بود.
نويسندگان
***سایت فشن استار راه اندازی شد. ***
http://FashionStar1.ir

این هم گزارش کارآموزی من:

موضوع: بررسی سیستم حقوق و دستمزد پارک علم و فناوری گیلان

برای مشاهده این گزارش به ادامه مطلب بروید

 

من راضی نیستم که کسی این گزارش کارآموزی رو در جایی انتشار بده. خیلی باید پست باشی اگه اینکارو کنی و به من مدیونی

دیگه خود دانی


 

مقدمه:

پارک علم و فناوری سازمانی است که به وسیله متخصصان حرفه‌ای اداره می‌شود و هدف اصلی آن افزایش ثروت جامعه از طریق تشویق و ارتقاء فرهنگ نوآوری و افزایش توان رقابت در میان شرکتها و مؤسساتی است که متکی بر علم و دانش در محیط پارک فعالیت می‌کنند. برای دستیابی به این هدف، یک پارک علمی با ایجاد انگیزش و مدیریت جریان دانش و فناوری در میان دانشگاهها، مراکز پژوهش و توسعه، شرکتهای خصوصی و بازار، ایجاد و رشد شرکتهای متکی بر نوآوری را از طریق مراکز رشد و فرایندهای زایشی تسهیل می‌نماید. پارکهای علمی همچنین خدماتی با ارزش افزوده  بالا و فضاهای کاری و تأسیسات مناسب و کیفی به مؤسسات مستقر در پارک ارائه می‌نمایند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بیان موضوع

از آنجایی که هزینه حقوق و دستمزد خارج مربوط به آن در حد بالایی از هزینه های هر مؤسسه را تشکیل می دهد ضروری است در این سیستم پیش بینی های لازم برای حصول اطمینان از پرداخت صحیح حقوق ودستمزد بعمل می آید.

از سویی دیگر حسابداری حقوق  و دستمزد باید به نحوی طراحی شود که اطلاعات لازم را به سرعت گرد آوری کسورات لازم را محاسبه و رقم خالص قابل پرداخت به هر یک از کارکنان را محاسبه نموده و تدابیر مناسبی برای جلوگیری از پرداخت به افراد واهی و سایر انواع سوء استفاده فراهم نماید.

برای رعایت قانون ، کار فرما موظف است اطلاعات لازم در مورد کارکنان و میزان حقوق و مزایای آنان را به مراجع ذیصلاح  ارسال نماید.

در ایران طبق قانون مالیات بر درآمد کار فرما موظف است اسامی کارکنان و مشخصات آنهارا به حوزه های مالیاتی محل ارسال و مالیات متعلق به کارکنان را به حساب مخصوصی واریز نماید.

بعلاوه طبق قوانین تأمین اجتماعی لازم است هر ماه اسامی کارکنان و میزان حقوق و دستمزد آنها طی لیستی به ادارات تأمین اجتماعی محل تسلیم و حق بیمه سهم کارمند و کارفرما به حسابهای مخصوص واریز گردد.

باید توجه داشت که حسابداری حقوق  و دستمزد تنها کارکنان واحد تجاری را در بر گرفته و افرادی که به صورت پیمانکار وحق الزحمه بگیر در واحد تجاری ارائه خدمت می نمایند را شامل نمی شود.

اهداف

آشنایی با مکان کارآموزی و آشنایی بیشتر با سیستم و ساختار حقوق و دستمزد

قلمرو مکانی و زمانی

قلمرو مکانی: دوره کارآموزی خود را در پارک علم و فناوری رشت گذراندم.

قلمرو زمانی: شروع کارآموزی من از تاریخ 26/01/92 بوده و در تاریخ 02/04/92 به اتمام رسیده است.


تعاریف اصطلاحات کلیدی

payroll system  سیستم حقوق و دستمزد 

به مجموعه اجزا به هم پیوسته در داخل یک مؤسسه که داده های مربوط به سهم نیروی کار را در تولید محصولات یا ارائه خدمات به صورت اطلاعات حقوق و دستمزد تبدیل می نماید یک سیستم حقوق و دستمزد گفته می شود.

کنترل داخلی سیستم حقوق و دستمزد 

به منظور کنترل هزینه های دستمزد علاوه بر دایره حسابداری حقوق و دستمزد، سایر دوایر از قبیل کارگزینی، دایره ثبت اوقات کار (کنترل ورود وخروج پرسنل)، دایره برنامه ریزی تولید ودر مواردی دایره پرداخت نیز می توانند یاری دهنده باشند.

حسابداری هزینه حقوق و دستمزد  :Payroll Accounting

هزینه حقوق و دستمزد متشکل از جمع مبالغ پرداختی به کارکنان مؤسسه به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه می باشد. علاوه بر دستمزد ثابت (حقوق پایه) که بر مبنای ساعات یا روزهای کارکرد، میزان انجام کار یا محصول تولید شده محاسبه می گردد. هزینه حقوق و دستمزد شامل موارد دیگری از قبیل: اضافه کاری، نوبت کاری، شب کاری، حق مأموریت، حق ایاب و ذهاب، حق مسکن و خواروبار، حق اولاد و عائله مندی، عیدی (پاداش آخر سال)، پاداش افزایش تولید، بازخرید مرخصی، هزینه های کارآموزی، سهم از مؤسسه، مزایای غیر نقدی همچون اتومبیل و مسکن واگذاری به کارکنان نیز می باشد. علاوه بر موارد فوق به هزینه دستمزد باید هزینه های تأمین اجتماعی سهم کارفرما، بیمه بیکاری و در برخی موارد هزینه غذای رایگان کارکنان نیز اضافه گردد. بنابراین هزینه حقوق و دستمزد شامل برخی یا همه موارد بالا می باشد.

کلیه این موارد به موجب قانون حق السعی نامیده می شود.

 

 

 

معرفی محل کارآموزی

پارک علم و فناوری گیلان

عدم تکمیل زنجیره ساختاری صنعت و دانشگاه ،یکی از موانع توسعه علمی واقتصادی کشورهاست . این امر موجب پیدایش شهرکها و پارکهای علم و فناوری از دهه ۱۹۶۰ ابتدا در آمریکا و پس از آن در دیگر کشورهای جهان گردید که در ابعاد مختلف و با طیف گسترده ای از شرح وظایف به عنوان حلقه ای از زنجیره اقتصاد مبتنی بر فناوری توسعه یافتند. پارکهای علم و فناوری،نهادی اجتماعی و جایگاهی برای توسعه نوآوریهای دانش محور از طریق مساعدت در تشکیل و تقویت بنگاههای اقتصادی کوچک ومتوسط (SMEs) و بخشی ازراهبرد اندیشمندانه و هماهنگ برای توسعه ملی محسوب می شوند.

امروزه پارکهای علمی،تحقیقاتی و فناوری نقش بسیار عمده ای در پیشبرد اقتصاد جهان ایفا می کنند . پارکهای علم و فناوری علاوه بر امکان فعالیت شرکتهای کوچک و متوسط دانش محور و کارآفرین در یک محیط اقتصادی، بستر لازم را جهت انتقال و توسعه فناوری،تولید با ارزش افزوده بالا، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ورود کارآفرینان و واحدهای صنعتی به بازارهای جهانی را فراهم می نماید.

جایگاه پارکهای علم وفناوری را درتوسعه کشور ها میتوان به شرح زیر بیان نمود:

نهاد اجتماعی و حلقه ای از زنجیره توسعه اقتصادی مبتنی بر فناوری

راهبردی هماهنگ برای توسعه ملی یا منطقه ای

جایگاه شکل گیری و توسعه بسیاری از پدیده های نوظهور فناورانه

ایفا کننده نقش محوری در توسعه اقتصادی کشورها

جایگاه توسعه نوآوریهای دانش محور از طریق موسسات کوچک و متوسط

پارکهای علم و فناوری جریان دانش و فناوری را در میان دانشگاهها ، موسسات تحقیق و توسعه ، شرکتهای خصوصی و بازار به حرکت انداخته و مدیریت نموده و به عنوان ابزار جلب شرکتهای مبتنی بر فناوری در سطوح بین المللی شناخته می شوند . شکل گیری و توسعه بسیاری از پدیده های نوظهور تکنولوژیکی از درون این پارکها می باشد .
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی گیلان با تکیه بر تجارب ارزشمند حاصل از ۱۴سال فعالیت در زمینه ایجاد وگسترش فناوری ، با دیدگاه حمایت از نوآوران و کارآفرینان بخش خصوصی ، بر اساس مصوبه شورای گسترش آموزش عالی در شهریور ماه ۱۳۸۱ به پارک علم و فناوری گیلان تغییر ساختار یافت . مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات گیلان به عنوان اولین جزء ساختاری پارک فعالیت خود را در مهرماه ۱۳۸۲با هدف تبدیل ایده های فناورانه محققین ، دانش آموختگان و فناوران به کسب و کار و بسط فرهنگ کارآفرینی از راه علوم و فناوری ، آغاز نمود. باتوجه به ضرورت فراگیری پذیرش در سایر محورهای فناوری ، از سال ۱۳۸۴ مرکز رشد فناوری اطلاعات وارتباطات گیلان به مرکز رشد جامع واحدهای فناور گیلان تبدیل شد.

توسعه اقتصادی دانش محور،توسعه تحقیقات کاربردی، توسعه نوآوریها و فناوری های نو وتجاری کردن تحقیقات و فناوریهای نو از مولفه های کلان فرآیندهای اصلی پارک علم وفناوری گیلان می باشند.

پیشینه پارک

درباره مرکز گیلان

سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی گیلان با هدف حمایت از نوآوران ، محققان و صنعتگران و اجرای پژوهشهای کاربردی و توسعه ای و طرحهای نیمه صنعتی در سال 1368 در رشت تأسیس گردیده و از سال 1370 فعالیت خود را در قالب گروههای علمی مشتمل برصنایع شیمیایی و علوم تغذیه ، کشاورزی و منابع طبیعی ، بیوتکنولوژی ، و کمیته های الکترونیک و مکانیک آغاز نمود . در این مرکز از بدو تأسیس تاسال 1381 تعداد 70 طرح پژوهشی و 11 طرح نیمه صنعتی به اجرا در آمده و برای حدود 50 دستاورد ابتکاری و نوآوری نیز گواهینامه تایید علمی و فنی صادر شد .طرحهای نیمه صنعتی اجرا شده دراین مرکزبه لحاظ مشابه سازی ،تولید مواد وساخت دستگاههای موردنیازصنعتی در داخل کشور موجبات صرفه جویی ارزی و خودکفایی در زمینه های مختلف صنعت بوده است .

سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی گیلان با تکیه بر تجارب ارزشمند حاصل از 14 سال فعالیت در زمینه ایجاد وگسترش فناوری ، بر اساس مصوبه شورای گسترش آموزش عالی در شهریور ماه 1381 به پارک علم و فناوری گیلان تغییر ساختار یافت.


چارت سازمانی پارک علم و فناوری گیلان:

 

تعداد پرسنل پارک علم و فناوری گیلان :

تعداد کارکنان پارک علم و فناوری گیلان 58 نفر میباشد  و در بخش امور مالی 6 نفر می باشند .

فعالیتهای پارک

فعالیتهای سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی گیلان در زمینه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی ، صنایع شیمیایی ، مکانیک ، الکترونیک و بیوتکنولوژی بوده است.

برنامه تحقیقات گروه کشاورزی و منابع طبیعی در زمینه محصولات کشاورزی نظیر چای ، برنج ، مرکبات ، زیتون ، بادام زمینی و فندق ، بهره برداری از ضایعات کشاورزی، ساخت ماشین آلات کاشت، داشت ، برداشت و فرآورش محصولات متمرکزبوده است.

گروه صنایع شیمیایی و بیوتکنولوژی در مواردی نظیر تولید افزودنیها ، تولید مواد اولیه مورد نیاز واحدهای صنعتی با توجه به امکانات داخلی ، صنایع تبدیلی با هدف دستیابی به فرآورده های با ارزش افزوده بالا از ضایعات و محصولات فرعی کشاورزی و صنایع چوب فعالیت داشت .

فعالیت گروههای الکترونیک و مکانیک نیز در زمینه ساخت قطعات ، لوازم و ماشین آلات مورد نیاز مراکز تولیدی و خدماتی داخلی متمرکز بود.

همچنین بخش اطلاع رسانی و اینترنت و همچنین آزمایشگاههای شیمی و بیوتکنولوژی از جمله واحدهای فعال خدماتی محسوب می شد.

سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی گیلان در طول فعالیت خودتعدادی از پروژه های تحقیقاتی را به درخواست مراکز صنعتی - خدماتی استان و با مشارکت مالی واحدهای تحقیق و توسعه آن مراکز اجرا نمود.

همکاری با موسسه اشتاین بایس آلمانفعالیت در کارگروه ها وشوراهای استانی مشارکت در طرحهای توسعه استانی تعاملات با مسئولین اجرایی استان گیلانفعالیت های نمایشگاهی و همکاری دربرگزاری کنگره ها وجشنواره ها برگزاری سمینارها ، کارگاهها و دوره های آموزشیفعالیت های انجام یافته جهت توسعه ICT در طرح تکفا اخذ سهمیه تخصیصی از تسهیلات ویژه کارگاههای کوچک و زود بازده و کارآفرینگسترش تعاملات و همکاری با مراکز دانشگاهی ، صنعتی و اجرایی منطقه دریافت سهمیه ارزی از وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری نصب و راه اندازی شبکه اینترنت در فضاهای کالبدی پارک علم وفناوری گیلان استقرار سیستم های اتوماسیون در پارک علم وفناوری گیلانمستند سازی فرآیندهای سازمانی و فرآیند گراییتوسعه فضاهای کالبدی پارک

خدمات قابل ارائه در مرکز رشد واحد های فناور

واحدهای فناور نوپا در طی دوره حضور در مرکز رشد، با استفاده از دستاوردهای تحقیقاتی، به منظور دستیابی به دانش فنی و آمادگی برای تولید محصول یا خدمات، تلاش خواهند کرد. از آنجا که فقدان تجربه و هزینه های بالای راه اندازی یک شرکت کارآفرین ونوپا موجب بالا رفتن درصد شکست این موسسات میشود مرکز رشد به منظور کاهش هزینه های موسسات نوپا و افزایش توان مدیریتی آنها علاوه بر ارائة امکانات و خدمات پشتیبانی، هدایت و نظارت بر فعالیت واحدهای فناور را نیز به عهده خواهد داشت.

خدمات پشتیبانی ارائه شده به موسسات مستقر در دوره رشد بدون محدودیت و با احتساب هزینه برای هسته های پذیرفته شده در دوره رشد مقدماتی محدود و رایگان ارائه میگردد.

 خدمات پشتیبانی :

 خدمات اسکان و استقرار، دسترسی به تلفن ودورنگار ، مبلمان اولیه فضاها ،کارپردازی و خدمات دبیرخانه ای، امکان استفاده از اتاقهای کنفرانس، تجهیزات سمعی و بصری و دستگاههای فتوکپی و تکثیر، انبارهای اختصاصی ، سالن اجتماعات و اتاق های جلسات

خدمات اطلاع رسانی :

دسترسی به اینترنت، دسترسی به کتابخانه و مراکز اطلاع رسانی و نرم افزارهای رایانه ای

خدمات مشاوره ای و آموزشی:

 مشاوره های مدیریتی، مالی و بازرگانی، خدمات حسابداری و حقوقی، برگزاری سمینار و یا کارگاههای آموزشی مورد نیاز برای شرکتهای تازه تاسیس

 

خدمات پشتیبانی فنی:

 ارائة خدمات فنی و مهندسی، استفاده از امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی

خدمات مالی و اعتباری:

 امکان استفاده از اعتبارات خدماتی و تحقیقاتی، کمک به دسترسی به منابع مالی و جذب سرمایه گذاران، تسهیل در جذب طرحها و پروژه های تحقیقاتی

هزینه حقوق و دستمزد بخش قابل ملاحظه ای از هزینه های یک مؤسسه را به خود اختصاص می دهد پرواضح است مدیریت واحد های اقتصادی نیاز به کنترل دقیق و منظمی در این زمینه دارند و از طرفی میدانید کارکنان یک واحد اقتصادی توقع دارند حقوق و مزایای خود را به شکل منظم دریافت کنند و همچنین باید توجه داشت که محاسبات تعیین حقوق و مزایا پرحجم و گسترده است ودرضمن معمولا قوانین کشور ها واحد های اقتصادی را ملزم نمودند تا اطلاعاتی از تعداد کارکنان حقوق و دستمزد و مزایا ی مربوط را همه ماهه به دستگاه های ذیربط همچون وزارت دارایی برای وصول مالیات حقوق و سازمان تأمین اجتماعی برای ارائه خدمات ارسال دارند در نتیجه موارد فوق ایجاد یک سیستم منظم و دقیق را برای حقوق و دستمزد ضروری کرده است .توضیحاتی که در این فصل می آید مربوط به مواردی  میشود که من در دوران کارآموزی خود آموخته ام .

خط مشی کیفیت پارک علم و فناوری گیلان :

 آرمان پارک علم و فناوری گیلان

ایجاد قطب علم و فناوری شمال کشور با تاکید بر قابلیتها ی اقلیمی و اقتصادی منطقه و همچنین برقراری تعاملات فناورانه با کشورهای حاشیه دریای خزر

 ماموریت و رسالت

ایجاد ساز و کارهای مناسب برای توسعه موسسات دانایی محور در راستای برقراری ارتباط و انسجام بین تحقیق و فناوری و صنعت جهت نیل به اهداف و همسویی با روند توسعه اقتصادی دانش بنیان 

اهداف

  •  توسعه فعالیتهای کارآفرینی فناورانه سازگار با ویژگی های اقلیمی و قابلیتهای منطقه
  •  تسهیل در تجاری سازی فناوری
  •  کمک به  توسعه و رونق اقتصادی منطقه
  •  جذب و حمایت شرکتها و موسسات کوچک و متوسط دانش بنیان مستعد به منظور ورود با بازارهای جهانی و بهره برداری بهینه از ظرفیت های منطقه آزاد تجاری گیلان
  •  کمک به ارتقای ارزش افزوده از طریق توسعه فعالیتهای دانش و فناوری محور
  •  کمک به جذب دانش فنی
  •  مساعدت در ایجاد تشکلهای نوین تولیدی و خدماتی بین بنگاههای کوچک در ساختارهای مختلف
  •  ایجاد ارتباط بین مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی و بخش های اجرایی و تولیدی
  •  تسهیل در انتقال فناوری از مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی به مراکز اجرایی و تولیدی

چشم انداز برنامه پنج ساله پارک علم و فناوری گیلان

 گام 1   

خط مشی: مطالعات طرح جامع تدوین سیاستهای اجرایی / حمایتی / نظارتی و توسعه ای پارک

هدف : تدوین سند راهبردی نظام جامع توسعه فناوری،کارآفرینی و اقتصادی مبتنی بر دانش در استان

 گام 2

خط مشی : تهیه طرحهای اجرایی جهت استفاده مطلوب از زیرساختها و تامین فضای کالبدی

هدف : پیاده سازی حداقل اجزای ساختاری و تامین فضای کالبدی مورد نیاز واحدهای ساختاری پارک

 گام 3

خط مشی : توسعه و تجهیز فضای اداری و استقرار واحد های فناور و مستاجرین پارک

هدف : ایجاد و توسعه زیرساختهای مناسب توسعه فناوری در منطقه

گام 4 

خط مشی : توسعه و تجهیز مراکز خدمات فنی / تخصصی

 

 اهداف :

  • تامین تجهیزات مورد نیاز کارآفرینان جهت کسب دانش فنی
  • ایجاد جاذبه و انگیزه در کارآفرینان جهت بهره برداری از امکانات پارک

گام 5 

خط مشی : تجهیز و راه اندازی نمایشگاه دائمی دستاوردهای فناوری/ توسعه اقتصادی استان

 اهداف :

  • توسعه ارتباط بین دانشگاه ها ، مراکزصنعتی ، کارآفرینان فناور و مراکز تحقیقاتی
  • فراهم سازی زمینه تجاری سازی نتایج تحقیقات و کسب درآمد از طریق تولید و فروش دانش فنی
  •  ارائه خدمات تکمیلی واسطه ای و حمایتی جهت انتقال دستاوردهای فناوری به صنعت و بازار

گام 6 

خط مشی : ایجاد پایگاه تبادل ، انتقال و فروش دانش فنی

 اهداف :

  • ایجاد زمینه های حمایت حقوقی از کارآفرینان فناور و نوآوران
  •  افزایش سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی بویژه بخش خصوصی جهت توسعه فناوری در منطقه
  •  ثروت زایی در منطقه از کانال توسعه فعالیت های اقتصادی دانش محور
  • ارتقای جایگاه فناوری در منطقه و استفاده از فناوری بعنوان ابزار توسعه پایدار

گام 7 

خط مشی : ایجاد ثبات در مجموعه ساختاری پارک

هدف: حرکت به سوی کسب استقلال اقتصادی در پارک و کاهش وابستگی به منابع مالی دولتی


وظایف

سازماندهی برای ارائه خدمات موثر و مورد نیاز به واحدهای فناوری به منظور کمک به رشد آنها

جلب و سازماندهی توانایی ها و امکانات موجود در منطقه برای ایجاد پیوند بین امکانات و منابع دانشگاهها و مراکز علمی و فناوری و صنعتی منطقه و توانایی های واحدهای فناوری

کمک در جهت دهی مراکز علمی مرتبط با پارک به سوی تحقیق در رشته های مورد نیاز واحد های فناوری

ایجاد فضای مناسب فعالیت علمی و مهندسی برای جذب دانشمندان و متخصصان داخل و خارج از کشور

ایجاد بستر مناسب حضور و همکاری واحدهای فناوری خارجی در پارک برای توسعه فناوری شرکتهای بومی
تشویق پژوهش با هدف دستیابی به فناوری تولید محصولات و فرآیندهای نوین

کمک به به ایجاد شرکتها و بنگاههای اقتصادی جدید از طریق مراکز رشد واحد های فناوری

آشنایی با بخش کارآموزی

 رسیدگی امور مربوط به تنخواه گردان و کارپردازان ،  تنخواه گردان برای ارجاع دادن گزارشات پرداخت خود می بایست برگه درخواست ، فاکتور خرید و قبض انبار را تهیه کند و ما با بررسی و گاهی اوقات با زنگ زدن به فروشنده از موارد فوق اعلام وجود می کنیم و بعد به کمک ماشین حساب از صحت ارقام اطمینان حاصل می کنیم.

انجام امور مربوط به چک ، ابتدا چکهایی را همراه با فلاپی از خزانه داری برای ریختن به حساب تحویل می گرفتم اسامی افراد بسیار زیاد بود ما شماره حساب و اسامی و مبلغ قابل پرداخت را همراه با دیگر مشخصات در فلاپی درج و تحویل بانک می دادیم و انها مبلغ مشخص شده را به حساب موارد فوق می ریختند.

نوع دوم چکها به این صورت بود که ابتدا چکهایی به بانک ملت می بردم و از انها چک رمزدار تحویل می گفتم(این چکها معمولا برای انتقال وجه از حساب خود در یک بانک به حساب دیگرخود در بانک دیگری استفاده می شد)وسپس به بانک تجارت می بردم و تحویل انها می دادم.

نوع سوم چک  به صورت حواله ای بود که من فقط فرمهای مربوطه را پر می کردم وتحویل کارمند بانک می دادم.

چکهای دیگری نیز بود که من از گفتن انها صرف نظر می کنم. 

کمک به قسمت امور با مراجعه به بانک و گرفتن فیش واریزی نقدی و تقسیم آن به سه برگ و مهر کردن آنها وسپس گرفتن فیشهای پرداخت شده و تحویل آن.

کامل کردن اطلاعات خود از طریق مطالعه و دیدن نمونه ها و اموزش در زمینه صورت مغایرات بانکی (که فقط ما اعداد صورت حساب بانک را وارد می کردیم نرم افزار solution به صورت خودکار انها را با اطلاعاتی که قبلا داده بودیم تطابق می داد و مغایرات را برایمان پیدا می کرد ولی به دلیل مشکل داشتن نرم افزار صورت مغایرات را به صورت دستی و به کمک برنامه Word تهیه می کردیم) ، اظهارنامه مالیاتی (که به صورت مجله ای بود) و گزارشات برون سازمانی (که شامل صورت سود و زیان و سود و زیان جامع و گردش جریان وجوه نقد و ترازنامه بود). 

آموزش نرم افزار Solution

من در اتاقی کار می کردم که از 4 قسمت حقوق و دستمزد ، اموال ، حسابداری مالی و خزانه داری تشکیل شده هر قسمت به کمک نرم افزار با هم در ارتباط بودند و زیر نظر مدیر مالی فعالیت می کردند. هر قسمت به طور مختلفی از نرم افزار استفاده می کردند برای مثال اموال با انبار در ارتباط بود و کالای وارد شده در انبار را نام گذاری و کد مخصوصی می داد در قسمت حسابداری مالی تنها برای رویدادهای مالی ثبت انجام می شد و سیستم به طور خودکار با توجه به ثبت ها ، انواع گزارشات و صورتهای مالی تحویل کاربر می داد و در قسمت خزانه داری امور مربوط به چکها و موارد بانکی به کمک نرم افزار انجام می شد و در قسمت حقوق ودستمزد(کلیات)که 3 قسمت قبلی از این قسمت دستور می گیرند و انواع محاسبات از قبیل استهلاک و ذخیره مطالبات و ... در این قسمت انجام می شد و همچنین بدست اوردن خالص حقوق و دستمزد به کمک برنامهExcel

دایره حسابداری حقوق و دستمزد :

وظایف ین دایره تهیه و تنظیم لیت حقوق و دستمزد وتعیین مبلغ ناخالص وخالص حقوق و دستمزد است.مدارک حقوق و دستمزد هریک از کارکنان در این دایره نگهداری میشود .

تعریف سیستم حقوق و دستمزد :

 سیستم حقوق و دستمزد وظیفه محاسبه حقوق کارمندان بر اساس حقوق و مزایای تعیین شده و کسورات مربوطه را به عهده دارد.

ویژگیهای سیستم حقوق و دستمزد :

  • برای امرار معاش کافی باشد.
  • ایجاد انگیزه نماید.
  • اقتصادی و موثر باشد.
  • سازمان را قادر سازد با سازمانهای دیگر رقابت کند.
  • منطقی باشد و کارکنان منطقی بودن آن را بپذیرند.
  • منصفانه و عادلانه باشد.

استخدام دولت :

استخدام در دستگاه های اجرایی به دو روش ذیل انجام می پذیرد.

الف)استخدام رسمی برای تصدی پست های ثابت در مشاغل حاکمیتی .

ب)استخدام پیمانی برای تصدی پست های سازمانی وبرای مدت معین.

اطلاعات حکم کارگزینی :

-برای هر یک از کارمندان یک حکم کارگزینی تهیه میشود .

اجزای حکم کارگزینی :

1-نام دستگاه :دراین قسمت نام اداره یا دستگاهی که حکم مربوط به آن میشود نوشته میشود مثلاً وزارت آموزش و پرورش .

2-نام : در این قسمت نام کارمند نوشته می شود.

3- نام خانوادگی: در این قسمت نام خانوادگی کارمند نوشته می شود.

4- نام پدر: در این قسمت نام پدرکارمند نوشته می شود.

5- شماره ملی: کد ملی کارمند در این قسمت نوشته میشود .

6-کد مستخدم :برای هرکارمند درهنگام استخدام شماره ای داده میشود که به آن کد مستخدمی میگویند.

7-شماره شناسنامه: در این قسمت شماره شناسنامه کارمند  نوشته می شود.

8- محل تولد: در این قسمت محل تولد مستخدم نوشته می شود.

9-تاریخ تولد : دراین قسمت تاریخ تولد مستخدم به روز/ماه/سال درج میگردد.

10- بالاترین مدرک تحصیلی: مشخص است که  بالاترین مدرک کارمند  در این قسمت نوشته میشود .

11- عنوان پست : هرکارمند  پست مشخصی دارد که دراین قسمت درج می گردد.

12- رسته : هر سازمان شامل  چند قسمت میباشد ، به هرقسمت یک رسته گویند

   اجزای لیست حقوق و مزایای کارکنان :

لیست  حقوق و مزایای کارکنان برای همه کارمندان و هر ماه تهیه میشود . اکثر اجزای تشکیل دهنده لیست

حقوق و مزایا را که در زیر از شماره 1تا 11 در حکم کارگزینی توضیح داده ام .اکنون به توضیح بقیه لیست میپردازم .

  1. حق شغل

2-فوق العاده مدیریت

3-حق شاغل

 4-تفاوت تطبیق

 5- فوق العاده مناطق کمتر توسعه یافته

 6-فوق العاده بدی آب و هوا

7-فوق العاده ایثارگری

  8-فوق العاده نشان های دولتی

  9-خدمت در مناطق جنگ زده  

10- فوق العاده سختی شرایط کار و کار در محیط های  غیر متعارف

11- کمک هزینه اولاد

12- عائله مندی

 

اضافه کاری :

هر کارمندی در ماه میتواندتا حداکثر 176 ساعت اضافه کار داشته باشد و مبلغ آن نباید از 50% امتیاز حقوق ثابت تجاوز نماید

انواع  مرخصی :        

 1- مرخصی استحقاقی: هر کارمند در سال میتواند یک ماه میتواند مرخصی داشته باشد . همچنین میتواند 15 روز آن را برای سال بعد ذخیره کند .

 2- مرخصی استعلاجی: چنانچه کارمندی به دلیل استراحت پزشکی در محل کار حضور نیابد پس از تأیید پزشک معتمد مرخصی استعلاجی نامبرده در این قسمت ثبت می شود که تا 4ماه میتواند مرخصی داشته باشد اما اگر از 4 ماه بیشتر شود حقوق کارمند نصف میشود .

 3- مرخصی بدون حقوق:

هر کارمندی میتواند از مرخصی بدون حقوق استفاده کند .

کسورات به 2 دسته تقسیم میشود.                 1 - کسورات دولتی               2- کسورات غیر دولتی

کسورات دولتی :

  •  صندوق بازنشستگی : 

این صندوق مخصوص کارکنان رسمی بوده و مبلغ مشمول کسور بازنشستگی  طبق حکم میباشد که فوق العاده مناطق کمتر توسعه یافته ،فوق العاده بدی آب و هوا ،  فوق العاده سختی کار ،فوق الغاده نشان دولتی و خدمت در مناطق جنگی و عائله مندی و اولاد  شامل این صندوق  نمی شود و باید از  جمع کل  حقوق  کسر شود واین مبلغ مشمول 5/22% میشود

  • مالیات : 

مالیات هر سال طبق بخشنامه هیأت دولت معافیت مالیاتی جهت حقوق و مزایا اعلام می شودکه در سال 89 معافیت حقوق تا سقف  4375000   میباشد . ونسبت به مابقی   حقوق  10% مشمول مالیات میشود  .کارمندانی که در مناطق محروم میباشند مشمول 5%  میباشد . و کارمندان جانباز از پرداخت مالیات معاف می باشند .

کسورات غیر دولتی :

  • غیبت :

ممکن است کارمندان در ماه غیبت داشته باشند که برای محاسبه روزهای غیبت :

دستمزد روزانه  =    کل حقوق

                                       30

  دستمزد روزانه * تعداد روزهای غیبت

  • بیمه خدمات درمانی :

بیمه خدمات درمانی برای کارکنان رسمی میباشد و برای هر نفر 23333 ریال میباشد و کارمند اگر دارای همسر و تا سقف 3 فرزند داشته باشد میتواند همسر و فرزندان خود را بیمه کند و برای هرنفر مبلغ 23333 ریال واریز کند .

  • اگر کارمند دارای 4 فرزند باشد به دلیل رعایت نکردن  تنطیم جمعیت خانوار  پدر و مادر باید 70000 ریال بابت بیمه فرزند چهرم پرداخت کند .

وسهم دولت 46667 ریال میباشد.

  • بیمه تأمین اجتماعی :

برای کارکنان پیمانی و قرار دادی  میباشدکه این کارکنان زیر نظر بیمه تأمین اجتماعی هستند  و برای محاسبه آن، این بیمه شامل عائله و اولاد نمیشود از کل هزینه حقوق منهای عائله و اولاد  7% سهم کارمند ،و20% سهم دولت میباشد .

  • وام ها :

بخش وام ها مربوط به کارمندانی میشود که وام برداشته اند و هرماهه از حقوق آن ها کسر میشود .

خالص  پرداختنی :

از تفاوت کل حقوق و کل کسورات بدست می آید .


حقوق و مزایا :

در این قسمت تمام اجزای حقوق و مزایا در حکم کارگزینی میباشد که قبلاٌ نحوه محاسبه آن را توضیح داده ام .

کسورات و بدهی ها :

نحوه محاسبه کسورات هم قبلاٌ در لیست حقوق و دستمزد آورده ام .

خالص پرداختی :

این قسمت از ماتفاوت حقوق و مزایا و کسورات بدست آمده که توسط خزانه و طبق لیست خالص پرداختنی چک کشیده میشود وسازمان خالص پرداختی هر کارمند را به حساب آن واریز میکند .

ثبت های حسابداری حقوق و دستمزد :

برای پرداخت حقوق ابتدا باید لیست حقوق و دستمزد را تهیه و با مبلغی که برابر با خالص پرداختی است به بانک ارائه داده سپس بانک وجه مربوطه را به حساب هر یک از کارکنان واریز میکند و تأییدیه ان را به سازمان  دولتی ارسال میکند و در آخر کسور قانونی و بدهی ها ی کسر شده از کارکنان را به سازمان های مربوطه واریز میکنند .

حقوق و مزایا :

در این قسمت تمام اجزای حقوق و مزایا در حکم کارگزینی میباشد که قبلاٌ نحوه محاسبه آن را توضیح داده ام .

کسورات و بدهی ها :

نحوه محاسبه کسورات هم قبلاٌ در لیست حقوق و دستمزد آورده ام .

خالص پرداختی :

این قسمت از ماتفاوت حقوق و مزایا و کسورات بدست آمده که توسط خزانه و طبق لیست خالص پرداختنی چک کشیده میشود وسازمان خالص پرداختی هر کارمند را به حساب آن واریز میکند .

ثبت های حسابداری حقوق و دستمزد :

برای پرداخت حقوق ابتدا باید لیست حقوق و دستمزد را تهیه و با مبلغی که برابر با خالص پرداختی است به بانک ارائه داده سپس بانک وجه مربوطه را به حساب هر یک از کارکنان واریز میکند و تأییدیه ان را به سازمان  دولتی ارسال میکند و در آخر کسور قانونی و بدهی ها ی کسر شده از کارکنان را به سازمان های مربوطه واریز میکنند .

نحوه ارسال اسناد به ذیحسابی :

 رسیدگی اسناد هزینه حقوق همانطور که ملاظه گردید انجام عملیات با ورود داده که همان حکم کاگزینی مستخدم بود شروع و در نهایت منجر به پرداخت حقوق و مزایا گردید . بنا بر این در این سیکل صدور حکم کارگزینی توسط کارگزین بوده و الزاماً باید لیست حقوق تنظیم شده توسط حسابدار حقوق و دستمزد به تأیید کارگزین نیز برسد . کارگزین با مشاهده حکم مستخدم و لیست حقوق نسبت به رفع مغایرت احتمالی به واحد امور مالی گزارش وحسابدار حقوق و دستمزد ایرادات کارگزین را اعمال می نماید . در نتیجه یکی از افراد کنترل کننده در ذیل لیست حقوق و مزایا تأیید کننده واحد کاگزینی می باشد .

حسابدار حقوق ودستمزد به عنوان تنظیم کننده ، لیست را از جهت صحت و سقم اطلاعات ورودی تأیید نماید .

مسئول حسابداری یا مسئول امور مالی به عنوان شخصی که کلیه مسئولیتهای مالی را بر عهده دارد باید لیست مذکو را از جهت کنترلهای داخلی تأیید و امضاء نماید .

مدیر واحد به عنوان ناظر باید کار نظارت و کنترل بر مسئول امور مالی را در تهیه و تنظیم لیست حقوق بر عهده بگیرد .

حسابدار بودجه و اعتبارات نیز باید کنترل اعتبارات تخصیصی را با جمع هزینه حقوق بررسی تا هزینه حقوق از اعتبارات تخصیص یافته تجاوز ننماید .

مراحل شروع کار :

مرحله 1- سند یا اسناد حسابداری( پس از تهیه مدارک از جمله فاکتورها و پرداختی ها) که از مدیریت ها و یا دوایر متفرقه شهرستانها و مناطق جهت رسیدگی و پرداخت وجه آن به سازمان ارجاع داده می شود

مرحله 2- اسناد مربوطه پس از ورود ، به واحد بودجه ارجاع داده شده ، در این واحد اسناد بررسی شده طبق      ابلاغ ها و موافقتنامه های مربوطه ، ثبت و بر روی یکی از برگه های آن سند شماره و تاریخ زده می شود

مرحله 3- اسناد ثبت شده واحد بودجه پس از تایید به واحد ذیحسابی ارجاع داده می شود ، در این قسمت سند پس از ثبت در نرم افزار مربوطه شماره زده می شود و این شماره بر روی اوراق سند زده می شود ، همچنین برای سهولت در کار بر روی این سندها برگه دیگری به نام برگه گردش کار نصب می شود که در آن نام منطقه ای که اسناد در آن تهیه شده ، شماره دبیرخانه ذیحسابی  و ارجاعیات بعدی آن مشخص می شود

مرحله 4- پس از اینکه بر روی برگه گردش کار شماره و موضوع اسناد زده شد اسناد مربوطه جهت تایید اعتبار به واحد کارشناسی اعتبارات ارجاع داده می شود

مرحله 5- کارشناسی اعتبارات پس از تنظیم و نگهداری حساب اعتبارات بر حسب برنامه ها و فصول هزینه در سیستم رایانه و همچنین صدور درخواست جهت واگذاری اعتبارات به ادارات آموزش و پرورش مناطق تابعه برای انجام تعهدات تامین اعتبار لازم را تشخیص داده از محل بودجه مصوب در حدود مقررات مربوط با اجازه مسئولین مافوق اقدامات بهدی را انجام می دهد .

از جمله وظایف دیگر کارشناس اعتبارات

  1. می توان به تهیه گزارش لازم بمنظور تامین اعتبار
  2. رسیدگی و کنترل لیست و پاداش آخر سال کارکنان و هزینه های مربوط از نظر اعتبارات در نظر گرفته شده
  3. درخواست وجه از خزانه استان بر اساس اعتبارات تخصصی با همکاری واحدهای ذیربط
  4. پیاده کردن تابلهای اعتبارات تخصصی در دفاتر مربوط و رایانه
  5. نظارت بر برگه های محاسباتی تامین اعتبار بر اساس دستور و مدارک مربوط
  6. نظارت بر تامین اعتبار و تعهد لیست ها و اسناد حقوقی و مزایای کارکنان سازمان
  7. ضیط بر تامین اعتبار و تعهد با توجه به دستور العمل ها
  8. تامین اعتبار لازم در مورد فوق العاده ، اضافه کار ، مطالبات معوقه و دیون حق التدریس کارکنان
  9. تهیه و تنظیم بخشنامه ها و دستور العمل های لازم در مورد شغل مورد تصدی

تهیه پیشنویس مکاتبات و گزارشهای لازم می باشد .

مرحله 6- پس از تامین اعتبار اسناد جهت بررسی به قسمت رسیدگی و تسجیل اسناد برده می شوند ، در این قسمت کلیه لیست ها و فهرستهای حقوقی و مزایای کارکنان رسیدگی و کلیه اسناد قطعی حقوق ، کلیه اسناد هزینه های اداری رسیدگی می شوند

از جمله وظایف کارشناسی رسیدگی و تسجیل اسناد می توان به موارد ذیل اشاره نمود .

  1. رسیدگی و کنترل کلیه اسناد قطعی شده
  2. نظارت بر هزینه های حوزه ستادی و ادارات تابعه برابر مقررات
  3. تهیه و تنظیم بخشنامه ها و دستور العمل های لازم در زمینه شغل مورد تصدیو ابلاغ به وادهای ذیربط و دقت لازم جهت حسن اجرای آنها

مرحله 7- اسناد رسیدگی شده در این مرحله به قسمت ذیحسابی ارسال می شوند ، ذیحساب پس از بررسی آنها و امضاء بر روی اسناد اجازه صدور چک های مربوطه را صادر می کند.

مرحله 8- کارشناس دریافت و پرداخت

شرح وظایف کارشناس دریافت و پرداخت بدین صورت می باشد.

  1. تنظیم اسناد پیش پرداخت و انجام امور مربوطه
  2. پرداخت حقوق و مزایای کارکنان شاغل در سازمان
  3. تنظیم اسناد حسابداری اعم از حقوق و مزایای کارکنان آموزشی و اداری
  4. امضاء کلیه برگه های محاسباتی دریافتها و پرداخت ها و اقدام به ثبت آنها در سیستم رایانه
  5. تنظیم دفاتر حسابهای بانکی و سایر دفاتر مورد لزوم
  6. تنظیم موازنه ماهانه بانکی از طریق مقایسه دفاتر و صورت حسابهای بانکی
  7. همکاری در بررسی حسابهای تنخواه گردان عاملین ذیحساب
  8. اقدام لازم جهت دسته چک های بانکی

مرحله 8- پس از ثبت اسناد توسط کارشناس دریافت و پرداخت اسناد دوباره به قسمت تنظیم حساب رفته و در این مرحله روکش اسناد صادر می شود ، روکش اسناد صادر شده جهت ثبت و بایگانی دفتر ذیحسابی ارجاع داده شده و دفتر ذیحسابی پس از ثبت آنها جهت بایگانی اسناد ، پس از چک نمودن نهایی و گرفت امضاءهای  کد بایگانی زده می شود ، پس از اینکه به اسناد کد بایگانی زده شد آنها را به ترتیب شماره اسناد مرتب نموده به قسمت بایگانی اسناد انتقال داده می شوند ، در قسمت بایگانی ، اسناد دوباره بازبینی می شوند تا کمبودهای احتمالی در آن وجود نداشته باشند و در نهایت آنها را در باکس های مربوطه به ترتیب شماره قرار می دهند .


 

 


نتیجه گیری

من کاراموزی خود را در پارک علم و فناوری گیلان در قسمت امور مالی آن گذرانده ام .

در قسمت حقوق و دستمزد یاد گرفتم که هر فردی باید  یک حکم کارگزینی داشته باشد که باتوجه به مدرک تحصیلی و سنوات و پست و مقامی که دارد به کارمند امتیاز داده می شود که این امتیاز در ضریب ریالی سال ضرب میشود و حقوق ثابت به دست می آید و باتوجه به رزمنده بودن و متاهل بودن و تعداد فرزندان و... حقوق کارمند تهیه می شود . که از روی حکم کارگزینی ،فیش حقوقی تهیه می شود که در فیش حقوق تمام اجزای حکم می آید به همراه کسوراتی که کارمند دارد ،مثل مالیات ،بیمه ، وام ،....

سازمان برای وجه پرداختی بابت حقوق یک لیست کلی از حقوق کارمندان که باتوجه به حکم و فیش حقوقی تهیه شده برای تمام کارمندان تهیه میکنند و از خزانه استان درخواست وجه می کنند  .

وجه واریز شده توسط سازمان با لیست حقوق به بانک برده شده و بانک با توجه به مبلغ پرداختی بابت حقوق هر فرد آن را به حساب کارمند واریز می کند .

قسمت حسابداری سازمان با توجه به مبلغ پرداختی برای حقوق همه کارمندان  بابت وجهی که از خزانه خواسته شده بود ثبت درخواست وجه می زند وبعد ازآن برای اینک ثبت درخواست وجه بسته شود ثبت ارسالی از خزانه زده می شود .و در آخر هم ثبت هزینه حقوق ثبت میشود

کلیه توضیحات فوق قبلا به صورت کامل گفته شده است  .

انتقادات :

  1. عدم هماهنگی دریافت حقوق بازنشستگان در یک زمان مشخص :

برای پرداخت حقوق بازنشستگان به دلیل هماهنگ نبودن پارک علم و فناوری شهرستان ها ،حقوق بازنشستگان سر موقع و به صورت سراسری پرداخت نمی شود و همیشه این پرداخت در شهرستان ها  با چند روز اختلاف به حساب کارمندان بازنشسته واریز می شود .

2-عدم وجود نرم افزاری جدید برای حقوق بازنشستگان و حقوق کارمندان دیگر :

برای محاسبه حقوق بازنشستگان از نرم افزاری استفاده می شود که تحت dos می باشد که مشکلات زیادی را برای برقراری ارتباطات با ادارات بوجود می آورد و به دلیل حجم بالای اطلاعات این نرم افزار کارایی چندانی ندارد .

3- نداشتن مکان کافی برای بایگانی اسناد :

برای بایگانی اسناد و ثبت آن از یک اتاق کوچک استفاده می شود که دارای قفسات ا ندکی می باشد که  با این همه سند جور در نمی آید.

 

پیشنهادها :

1-انتقاد شماره یک :راه حل این مشکل اینست که سیستم حقوق و دستمزد متمرکز شود که وقتی وجه حقوق بازنشستگان از سازمان بازنشستگی به پارک علم و فناوری گیلان واریز می شود خود سازمان حقوق اشخاص بازنشسته را مستقیما به حساب آنها واریز نمایند .

2- انتقاد شماره دو : هر اداره برای محاسبه حقوق و سایر محاسبات دیگر نیاز به یک نرم افزار ی به روز و با قابلیت بالا و هوشمند نیاز دارد که پارک علم و فناوری گیلان هم نیازمند همچین نرم افزاری می باشد که به مراتب کارها آسانتر و سریع تر انجام گیرد.

3- انتقاد شماره سه : در نظر گرفتن محلی بزرگ و دارای قفسه و فایل هایی با حجم بالا می تواند مشکل فضای بایگانی پارک علم و فناوری گیلان را حل نماید.

 


منابع و ماخذ:


اساسنامه ی پارک علم و فناوری

سایت پارک علم و فناوری گیلان

 فن بازار جمهوری اسلامی ایران

Intamedia.ir

Bptsoft.com

Hesabran.ir

Etebarnews.com

Hypertech.ir

 

 

 




*** فقط یک کلیک تا دیدن مدلهای جدیدتر فاصله دارید ***

[ جمعه ٧ تیر ۱۳٩٢ ] [ ٢:٢۱ ‎ب.ظ ] [ SiNA Hp ]
درباره وبلاگ

سلام. به دنیای مد یعنی "FashiON STAR" خوش آمدید. ما سعی می کنیم در اینجا به شما بهترین ها را ارائه دهیم، چون شما لایق بهترین ها هستید. *منتظر نظرات دلگرم کننده ی شما هستیم*
موضوعات وب
امکانات وب
>